Strona Główna

Aktualności

Oferta MAE

O MAE

Projekty

Kontakt

Zamówienia publiczne

Wyszukiwarka

Samochody elektryczne jako źródło napędu wykorzystują energię elektryczną, nie powodując bezpośredniej emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Samochody elektryczne są postrzegano jako tańsze w utrzymaniu i eksploatacji, przyjazne środowisku, pomimo wysokich kosztów początkowych.

Alternatywą dla samochodów elektrycznych są samochody hybrydowe, które łączą napęd spalinowy z elektrycznym, wykorzystując techniki takie jak hamowanie rekuperacyjne w celu zwiększenia całkowitej sprawności samochodu.

Dziś produkuje się nowe samochody hybrydowe tzw. plug-in hybrid, które można doładowywać z gniazdka elektrycznego. Są to właściwie samochody elektryczne z dodatkowym silnikiem spalinowym (mogą one pokonać nawet kilkadziesiąt km na energii z akumulatorów, a dopiero później uruchamiany jest silnik spalinowy). Widać zatem wyraźną tendencję odejścia od stosowania samodzielnych silników spalinowych i wzrost znaczenia części elektrycznej w samochodach hybrydowych. Jednak samochody hybrydowe są bardziej skomplikowane od spalinowych, są też od nich zazwyczaj od 1,5 do 2 razy droższe.

Korzyści wynikające z użytkowania samochodów elektrycznych:
- mniejsze koszty eksploatacyjne
- niższy poziom wygenerowanego hałasu w stosunku do samochodów spalinowych
- większa sprawność energetyczna
- prosta konstrukcja
- prostsza w obsługa (nie wymagają skrzyni biegów oraz sprzęgła), a co za tym idzie wyższy komfort jazdy szczególnie w korkach
- ograniczenie zanieczyszczenia powietrza (przy założeniu, że energia którą ładowane są samochody pochodzi niekonwencjonalnych źródeł energii)

Pomimo, iż samochody napędzane energią elektryczną znane są od dziesięcioleci i uważa się je za przyszłość motoryzacji, wciąż łatwiej jest spotkać na światowych wystawach samochodowych niż na ulicach. Przyczyną takiego stanu jest m.in. ograniczona pojemność akumulatorów, a co za tym idzie krótki zasięg jazdy na jednym doładowaniu oraz konieczność rozbudowy infrastruktury umożliwiającej funkcjonalne użytkowanie takich samochodów. Dodatkowym utrudnieniem jest wysoka cena akumulatorów i problem ich recyklingu po okresie eksploatacji. Wady te jednak można rozwiązać ulepszając technologię produkcji i zwiększając jej rozmiar (co obecnie ma miejsce).
Liczba produkowanych samochodów elektrycznych bardzo szybko rośnie i w najbliższych latach na rynku pojawi się kilkanaście nowych modeli pojazdów elektrycznych.

Przewiduje się że samochody elektryczne w najbliższych latach nie zyskają popularności w Polsce. Jednak szczególnie korzystny jest rozwój infrastruktury do obsługi takich aut w dużych miastach, w których natężenie ruchu jest znaczne. Pozwoli to bowiem na ograniczenie uciążliwego zanieczyszczenia powietrza wygenerowanego przez samochody na silniki spalinowe

W samej Warszawie ma powstać taka sieć składająca się ze 130 stacji, która ma zostać uruchomiona do czerwca 2010 roku. Bardzo możliwe także, że w Warszawie pojawią się w niedalekiej przyszłości elektryczne taksówki i autobusy.
Do takich kroków władze miasta zainspirowała produkcja elektrycznych aut SAM, która ruszyła w fabryce Pruszkowie. Władze miasta chcąc zachęcić warszawskich kierowców do korzystania z ekologicznych samochodów planują też wprowadzenie innych ułatwień, np. możliwości korzystania z buspasów, których w mieście przybywa z miesiąca na miesiąc. W przyszłości kierowcy tych aut mieliby zapewniony darmowy wjazd do Śródmieścia, za który posiadacze tradycyjnych aut będą musieli zapłacić.

Samochód elektryczny SAM

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na ich wykorzystywanie.

Zrozumiałem

Mazowiecka Agencja Energetyczna

ul. Miodowa 14, 00-246 Warszawa Tel./fax: +48 22 290 29 42 e-mail: biuro@mae.com.pl

NIP: 1132760903 REGON: 141828652 KRS: 0000328664
Kapitał zakładowy 3.040.000 zł, Sąd Rejonowy dla m.st Warszawy XIII Wydział Gospodarczy